Nie je nič jednoduchšie ako sľúbiť pred voľbami viac parkovacích miest. A samozrejme, úplne bezplatných.
Kam tento dlhoročne uplatňovaný prístup viedol, sme mohli donedávna vidieť v uliciach Bratislavy. Autá stáli všade navôkol – na chodníkoch, v križovatkách, na zastávkach verejnej dopravy, ale nezriedka aj na zeleni. V dvoch radoch, ale aj bez zaradenej rýchlosti, aby sa dali odsunúť.
Mohli by sme sa ešte ďalšie roky tváriť, že toto je v poriadku a že neregulované parkovanie je trvalo udržateľné. Lenže nie je.
PREČO JE NEREGULOVANÉ PARKOVANIE PROBLÉMOM?
- Čím viac parkovacích miest ponúkneme, tým viac áut do mesta príde.
- Čím viac áut príde, tým viac bude v uliciach dopravných kolón, hluku, prachu.
- Čím viac áut príde, tým viac parkovacích miest bude treba. A sme opäť v bode 1)
ULICE NENAFÚKNEME
Budovať nové parkovacie miesta sa nedá donekonečna a to z viacerých dôvodov.
- Ulice ani námestia nenafúkneme.
- Stojí to veľké peniaze. Jedno parkovacie miesto v nadzemnej i podzemnej garáži je neraz drahšie ako auto. Odkiaľ na to vezmeme? Uberieme školám, seniorom, rodinám? Zvýšime dane? A keby sme aj našli toľko peňazí, kde ich postavíme? Zrušíme park alebo detské ihrisko?
- Parkujúce automobily zaberajú verejný priestor, ktorý by mohol byť využitý na iné ako na dopravné účely. Mohol by slúžiť na oddychové, športové alebo na kultúrne aktivity obyvateľov. Namiesto parkovísk by mohlo byť aj viac zelene či pešie zóny.
- Klimatická zmena je tvrdá realita už aj v našich končinách. Čím viac asfaltu a betónu budeme mať v meste, tým viac sa bude prehrievať.
REGULÁCIA
Viete si predstaviť, že by v meste nebola žiadna svetelná križovatka? Ani žiadne dopravné značenie? Každý by jednoducho jazdil bez obmedzenia. Žiadna červená na semafóre, žiadna zbytočná prednosť v jazde, ani obmedzenie rýchlosti. To by bola paráda! Všade by ste boli oveľa skôr. Že je to absurdná predstava?
Tak ako dynamická doprava potrebuje pravidlá a musia existovať riadené križovatky, tak potrebuje riadenie aj statická doprava (parkovanie).
AKO SA DÁ RIADIŤ PARKOVANIE?
- Rezidenti majú pri mieste bydliska prednosť. Vaše parkovacie miesto vám nezaberá niekto z Ladomierskej Lehoty ani z Varšavy. O nepoužívaných autách (vrakoch) nehovoriac.
- V miestach s vysokým dopytom po parkovaní je zavedené spoplatnenie. Vďaka tomu tam nestoja všetci donekonečna.
- Pri úradoch, poštách či bankách treba zaviesť maximálnu dobu parkovania. Zvýši to obrátkovosť a ľahšie zaparkujete keď potrebujete ísť niečo na pár minút vybaviť.
- Z vyzbieraných peňazí môžete kúpiť nové električky, postaviť ihrisko či opraviť chodníky.
- Svoje vyhradené miesta majú mať zásobovanie aj kuriéri. Nie že stoja kade-tade a všetkým zavádzajú.
Dlhé roky trvalo, kým Bratislava zaviedla regulované parkovanie. Stálo to množstvo kompromisov mestských častí s rôznymi požiadavkami a problémami. Predsa len, zladiť napríklad Čunovo s Petržalkou alebo Staré Mesto s Račou je ozajstná výzva. Ideálna nebola ani realizácia. Ale žiaden veľký projekt sa nezaobíde bez problémov.
Parkovacia politika v Bratislave funguje od začiatku tohto roka a tam, kde bola zavedená, už cítiť prvé benefity. Hlavné mesto vopred deklarovalo, že parkovaciu politiku upraví podľa reálnych skúseností. A to sa deje. Týka sa to sprehľadnenia parkovania mimo rezidentských zón, spôsobov platby, či vyladenia aplikácie.
Sľúbiť parkovanie zadarmo a viac parkovacích miest je jednoducho nereálne. Už veľmi nieto kde a nieto ani za čo.
Bývam v Krasňanoch v Rači, kde bola parkovacia politika zavedená medzi prvými. Po počiatočných ťažkostiach pri kreslení čiar a osádzaní značiek to funguje. Pri dome zaparkujem bez väčších problémov, chodníky sú bez áut, v križovatkách je lepší rozhľad. Priechody pre chodcov sú bezpečnejšie. Rozdiely si môžete pozrieť na obrázkoch.
Tie tri eurá mesačne, čo za to zaplatím, sú naozaj veľmi dobrá investícia.